Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Οκτώβριο του 2020 όταν συγκεντρωμένοι στους δρόμους ανάμεσα σε πλήθος κόσμου διαδηλώναμε εν αναμονή της απόφασης του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Αθηνών στη δίκη της Χρυσής Αυγής. Μιας ιστορικής δίκης που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθούμε σχεδόν λεπτό προς λεπτό σαν να ήμασταν στην αίθουσα του δικαστηρίου, να δούμε και να αντιδράσουμε σε ναζιστικούς χαιρετισμούς που συνιστούν πειθαρχικά αδικήματα και δημοκρατικές διολισθήσεις, να διαμορφώσουμε κρίσεις επί γεγονότων που χαρακτήρισαν τη δράση ενός πολιτικού κόμματος και στέρησαν τη ζωή θυμάτων, στιγμάτισαν οικογένειας, τρομοκράτησαν ανθρώπους και μας σημάδεψαν. Το ίδιο συμβαίνει και στο δεύτερο βαθμό αυτής της μείζονος σημασίας δίκης της ηγεσίας και των εκτελεστικών οργάνων της ναζιστικής εγκληματικής οργάνωσης της Χρυσής Αυγής. Και αυτό χάρη στην αταλάντευτη προσπάθεια και τη βαθιά αφοσίωση δημοσιογράφων και Παρατηρητηρίων που σκοπό είχαν την άμεση ενημέρωση για τα στάδια της δίκης.
Την Παρασκευή 05.07.2024 ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή ο ν. 5119/2024, ο οποίος μεταξύ άλλων, δυνάμει του άρθρου 31 τροποποίησε το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 3090/2002 (Α’ 329), περί της τηλεοπτικής ή ραδιοφωνικής μετάδοσης και κινηματογράφησης ή μαγνητοσκόπησης της δίκης, διάταξη η οποία διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Απαγορεύεται η ολική ή μερική μετάδοση με οποιονδήποτε τρόπο, ιδίως μέσω της τηλεόρασης, ραδιοφώνου, διαδικτύου και γενικά οποιουδήποτε τεχνολογικού μέσου, καθώς και η κινηματογράφηση, μαγνητοσκόπηση, ηχογράφηση και αποτύπωση της δίκης σε γραπτό κείμενο μέσω ειδικού λογισμικού που μετατρέπει τον προφορικό λόγο σε γραπτό, ενώπιον ποινικού, αστικού ή διοικητικού δικαστηρίου. Κατ’ εξαίρεση, το δικαστήριο μπορεί να επιτρέψει τις ενέργειες αυτές, εφόσον συναινούν ο εισαγγελέας και οι διάδικοι και συντρέχει ουσιώδες δημόσιο συμφέρον.»
Η αρχή της δημοσιότητας της δίκης και της απαγγελίας των αποφάσεων κατοχυρώνεται ρητά στο άρθρο 93 παρ. 2 και 3 του Συντάγματος, αλλά απορρέει και από το άρθρο 6 παρ. 1 της ΕΣΔΑ, εντασσόμενη σε ένα πλέγμα διατάξεων που εγγυώνται τη δίκαιη δίκη. Άλλωστε η Δικαιοσύνη πρέπει να είναι φανερή, διότι κατά αυτόν τον τρόπο ασκείται ένας άτυπος έλεγχος των Δικαστών από τους πολίτες για την τήρηση του Συντάγματος και των νόμων ως έκφανση της λαϊκής κυριαρχίας. Άλλωστε η δικαιοσύνη, επειδή ακριβώς δεν έχει τίποτα να κρύψει και να φοβηθεί, απονέμεται δημόσια και φανερά, όχι πίσω από κλειστές πόρτες, εν κρυπτώ και εν παραβυστώ.
Για το λόγο άλλωστε αυτό και σύμφωνα τόσο με το Σύνταγμα, όσο και με την ΕΣΔΑ μόνο υπό ειδικές εξαιρετικές περιπτώσεις η αρχή της δημοσιότητας των συνεδριάσεων των δικαστηρίων μπορεί να περιοριστεί με απόφαση του Δικαστηρίου.
Παρατηρούμε πως με τη συγκεκριμένη τροποποίηση εντελώς αυθαίρετα και χωρίς να μπορούμε να αντιληφθούμε το σκοπό, παρά μόνο τη σκοπιμότητα αυτής, καθιστά κανόνα αυτό που ορίζεται ως εξαίρεση σε υπερνομοθετικής ισχύος κείμενα και ο κανόνας καθίσταται ενοχλητική εξαίρεση, που μάλιστα θα πρέπει να λαμβάνει τη συναίνεση εισαγγελέα και διαδίκων.
Ως Ένωση Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Θεσσαλονίκης εκφράζουμε τη βαθιά μας ανησυχία για την προδήλως αντισυνταγματική αυτή διάταξη, η οποία παραβιάζει ευθέως την αρχή της δημοσιότητας της δίκης, την ελευθερία του τύπου και περιορίζει σφόδρα το δικαίωμα στην πληροφόρηση, όπως αυτά κατοχυρώνονται συνταγματικά θέτοντας και πάλι εν αμφιβόλω διαδικασίες άμεσα συνυφασμένες απορρέουσες με την αρχή του Κράτους Δικαίου, τη στιγμή που η χώρα μας ελέγχεται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς για την ποιότητα του και μια ναζιστική εγκληματική οργάνωση της οποίας μολυσματικές εστίες δεν έχουν καθαρίσει στην κοινωνία δικάζεται σε δεύτερο βαθμό.
Για το ΔΣ της ΕΑΝΔιΘ
Ο Πρόεδρος………………….……………..Ο Γραμματέας
Γεώργιος Παπαγεωργίου………….……….Γεώργιος Σαχπατζίδης

You must be logged in to post a comment.